Bild
Bild: Johan Wessman/News Øresund
;
Tema: vårt ansvar

Böter för busåkande vattenskotrar

Sommar, semester, sol och varmare vatten lockar många farkoster ut på havet, inklusive de snabba vattenskotrarna. De används som nyttiga bruksfordon av till exempel Sjöräddningen, men oftast fungerar de som snabba, motordrivna leksaker för ungdomar och vuxna.

Vattenskotrarnas påverkan på djurlivet i grunda vikar är tydlig och riskerna för olyckor i trånga farvatten stor. Det känsliga djurlivet, med nykläckta fågelkullar i vassen och fiskyngel i tångruskorna, störs av motorernas dån. En simmare eller kajakpaddlare i motljus kan sväva i livsfara.

I Sverige gäller ända sedan 1993 den så kallade Vattenskoterförordningen, en förordning som säger att vattenskotrar endast får köras i farleder. Utöver det kan Länsstyrelsen i det aktuella länet bevilja undantag för trafik i vatten som redan anses starkt påverkat av buller, inte ligger för nära bostäder och fritidshus eller vatten som inte anses ligga i närheten av andra områden där djur eller människor störs. Förordningen har dock ifrågasatts på EU-nivå och när det gäller undantagen breder en stor ”gråzon” ut sig. Det har därför i praktiken varit svårt för myndigheterna att kunna sätta fast de som bryter mot förordningen eller tolkar eventuella undantag felaktigt och helt enkelt busåker.

Men nu är det slut på detta. Från den 1 juli 2021 kan den som kör vattenskoter så att det stör ordningen bötfällas av Polisen med ordningsbot ”för störande och onödig körning”, en bestämmelse som finns i sjölagen. Böterna blir 1500 kronor och förhoppningsvis räcker detta för att minska busåkningen, som riskerar både djur- och människoliv.

Till våren 2022 blir det dessutom krav på förarbevis för att köra vattenskoter. Då måste alla som vill köra vattenskoter först bli godkända efter en utbildning som uppfyller Transportstyrelsens krav.

Förhoppningsvis bidrar de här nya bestämmelserna till en mer förnuftig och hänsynsfull framfart hos vattenskoterförarna i framtiden.

MER LÄSNING