Bild: Havs- och vattenmyndigheten / Ocean Discovery

Ny undersökning av Sveriges farligaste vrak

Vraket efter Skytteren kan gömma upp till 500 000 liter olja. Genom att borra hål i skrovet hoppas man nu kunna fastställa var i vraket oljan finns. Förhoppningen är att en sanering ska kunna genomföras i år.

Det var den 1 april 1942 som Skytteren besköts av tyskarna och senare sänktes vid Måseskär, cirka 10 km utanför kusten i höjd med Lysekil. I lasten på det 172 meter långa fartyget fanns svenskt stål och kullager som var avsett för de allierade. På Havs- och vattenmyndighetens lista över Sveriges 30 miljöfarligaste vrak ligger Skytteren i topp.

Vraket ligger på 74 meters djup och man har tidigare vid ytan sett spår av ett litet men kontinuerligt oljeläckage. Man misstänker att Skytteren fortfarande kan rymma 400 000 - 500 000 ton olja, samtidigt som vraket ligger i anslutning till känslig skärgårdsmiljö.

– Längre ut till havs finns det skyddade området Bratten med ett stort antal rödlistade arter, till exempel koralldjur och ormstjärnor. Hela kuststräckan är även väldigt värdefull för friluftsliv och turism, säger Fredrik Lindgren, utredare på HaV, i ett pressmeddelande.

Skytteren har undersökts flera gånger tidigare. Under sommaren 2020 användes en undervattensrobot för att ta 27 000 bilder av vraket. Med en datorteknik som kallas fotogrammetri kombinerades dessa ihop till en mycket högupplöst och detaljerad bild, vilken används för att bland annat bedöma vrakets skick.

Nu har en ny undersökning påbörjats som innebär att man borrar ett 70-tal små inspektionshål i skrovet. Efter inspektionen försluts varje borrhål omedelbart.
– Vi vill få fram mer fakta om exakt var i vraket oljan finns och hur mycket olja det rör sig om. Med dessa fakta som bas kan vi, om allt går i lås, förhoppningsvis genomföra en tömningsoperation under 2021, säger Fredrik Lindgren.