Sjöfartens påverkan på havet
Sjöfart är det mest effektiva sättet att transportera stora mängder varor. Men samtidigt bidrar sjöfarten till en rad olika typer av påverkan på havsmiljön, så som utsläpp av giftigt avfall, oljespill, buller och spridning av främmande arter.

Den internationella sjöfarten ökar snabbt vilket också gör att utsläpp av växthusgaser ökar. De utsläpp i luften som sjöfarten bidrar till är till exempel svaveloxider, kväveoxider och koldioxid. Sjötransporterna innebär också risk för vattenföroreningar genom den last de fraktar, det avfall som uppstår ombord och vid bunkring av skadliga produkter, till exempel olja.
Regler mot luftföroreningar drabbar havet
I januari 2020 sänktes gränsen drastiskt för hur mycket svavel den globala sjöfarten får släppa ut i luften. Det var den internationella sjöfartsorganisationen IMO som skärpte reglerna från max 3,5 till 0,5 procent tillåten svavelhalt i bränslet. I stället för att gå över till lågsvavlig bunkerolja, som är betydligt dyrare, eller alternativa bränslen, har många rederier valt att installera skrubbrar på sina fartyg.
En skrubber används för att rena fartygsavgaserna genom att tvätta dem i en fin spray av havsvatten. Utsläppet av försurande svaveloxider till atmosfären minskar, men själva tvättvattnet, som innehåller en rad föroreningar såsom tungmetaller och organiska miljögifter, släpps oftast ut i havet och leder till en kraftig försurning av havsvattnet.
Orosmolnen förpassas under ytan
Främmande arter sprids över haven
Fartyg sprider främmande arter genom påväxt som bildas på fartygsskroven, så kallad biofouling, eller via barlastvattnet.
När ett fartyg inte är fullastat pumpas havsvatten, så kallat barlastvatten, ombord i särskilda tankar för att stabilisera fartyget och få det att ligga tillräckligt djupt i vattnet. Men med barlastvattnet följer olika levande organismer som sprids runt om i världen och kan orsaka problem för miljön när de släpps ut på nya platser.
Transportstyrelsen
Hur kan sjöfarten bli miljövänligare?
Det finns utöver föroreningar och spridningen av främmande arter även en rad indirekta negativa effekter orsakade av sjöfarten, som muddring, undervattensbuller och svall från fartyg som leder till erosion och uppgrumling i skyddade vikar.
Buller stör fiskarnas naturliga beteende
Mål i konflikt
Sveriges transportpolitiska mål siktar på att flytta över mycket av den tunga godstransporten från väg och järnväg till sjöfart. Men havsmiljön runt Sveriges är redan hårt belastad och för att nå god miljöstatus i våra havsområden behöver den totala belastningen på den marina miljön minska, inte öka.
För att minska sjöfartens negativa effekter krävs en rad åtgärder, exempelvis att undvika sjöfart inom miljömässigt känsliga havsområden och att ställa hårdare krav på de enskilda fartygens miljörutiner och det bränsle de använder.
Havsmiljöinstitutets sjöfartsgruppHavs- och vattenmyndighetenÄr köl alltid rätt val?
Källor:
Texten är skriven av redaktionen för havet.nu, som använder en mängd olika källor, exempelvis referensverk och facklitteratur.
Vid citering anges havet.nu som källa.